02-07-2014
Van de eensgezindheid, waarmee op 12 december 2013 de Ontwerp Dijkvisie door de gemeenteraad werd vastgesteld, was bij de dijkverzwaring in de jaren ’80 zelden sprake.
Omdat de waterkering om buitendijks gelegen gebieden zou worden gelegd, waar vriend en vijand het mee eens was, moest de nieuwe waterkering via de Gantel/Geul op de bestaande dijk worden aangesloten.
De Coördinatie Commissie Dijkverzwaring (CCD) koos in eerste instantie voor de simpelste oplossing: afdammen. Omdat het ophaalmechanisme van de ijzeren brug naar Slobbengors aan de andere kant van de Gantel reeds jaren was vastgezet, zou er geen schip meer in en uit kunnen. Dat was niet alleen een ramp voor de eigenaren van de woonarken, welke woonschepen dan nooit meer voor onderhoud eruit zouden kunnen, ook de eigenaren van pleziervaartuigen moesten hun ligplaats achter hun huis dan opgeven.
Als klap op de vuurpijl: Scheepswerf Gebr. Matena, een oer-Papendrechts bedrijf, zou moeten vertrekken van een plek waar sinds 1910 meerdere generaties Matena schepen hadden gebouwd, verbouw en gerepareerd.
De dijkgroep, bewoners van het Westeind en ook Dorpsbehoud legden zich hierbij uiteraard niet neer en zij protesteerden op ‘volle kracht vooruit’ tegen dit onzinnige plan. Dat leek succes te hebben.
Rijkswaterstaat bleek de knip te willen trekken voor een keersluis. Voor het verkeer van Fokker en ander verkeer van en naar Slobbengors zou een rolbrug voldoen. Als er een schip in of uit moest, zou het verkeer even moeten wachten. Vraag was alleen of Fokker met het vele (vracht)verkeer daar mee akkoord zou gaan.
De voorzitter van Dorpsbehoud wilde daar graag vooraf zekerheid over hebben en maakte een afspraak met toenmalig directeur Keegstra, waarmee Dorpsbehoud een prima verstandhouding had. Het plan werd voorgelegd en de heer Keegstra gaf aan dat Fokker daaraan wel wilde meewerken. Probleem opgelost. Nou, niet, dus. De CCD was niet bereid akkoord te gaan met de extra uitgave voor de rolbrug. Nou was het ook geen kinderachtige prijs, maar een van de vindingrijke bewoners liet een bevriende aannemer ook een offerte maken, die tonnen goedkoper was.
In een uiterst roerige vergadering, waarbij de emoties hoog opliepen, werd het plan in stemming gebracht. Met 1 stem meer werd toch voor het ‘dammenplan’ gekozen. Ook door de gemeente Papendrecht, ja. En dus werd de Gantel/Geul afgedamd.
De manier waarop dit besluit tot stand kwam beschouwen wij, bijna 25 jaar later, nog steeds als een absoluut dieptepunt. Met Matena is het uiteindelijk goed afgelopen. Dit familiebedrijf is verhuisd naar de Kooijhaven en heeft daar in 2010 het 100-jarig bestaan gevierd.(wordt vervolgd).
Foto: Scheepswerf Gebr. Matena moest na bijna 90 jaar vertrekken uit het Westeind omdat de Gantel/Geul werd afgedamd. (Foto 1989
Nieuws
04-11-2024
Het is weer zover: de jaarlijkse Donateursavond van Dorpsbehoud. Donateurs zijn persoonlij... Lees meer
Mooi resultaat RABO CLUB SUPPORT
14-10-2024
De uitslag van de RABO CLUB SUPPORT is bekend. Dorpsbehoud ontvangt maar liefst € 937,37, ... Lees meer
Geslaagd Zomeravondconcert in de Muziektent.
02-09-2024
Vrijdag 30 augustus was een prachtige dag, ideaal voor het laatste Zomeravondconcert van 2... Lees meer